Philip Morris ambitiösa vision leder till lansering av nya produkter

Tobaksfritt snus är inget nytt, men Philip Morris har efter förra årets förvärv av AG Snus nu tagit fram en helt ny produkt. Det blir första gången de tillverkar ett tobaksfritt snus och bolaget självt är övertygat om att produktlanseringen kommer bli framgångsrik i Sverige.

Philip Morris som funnits i snart 175 år står precis som alla andra bolag inför utmaningen att anpassa sig till marknaden, ny teknik och efterfrågan som förändras. Ett av deras senaste drag är att för första gången lansera ett tobaksfritt snus.

Det är enligt bolagets svenska VD Richard Wernemar ett sätt att med stora steg nå Philip Morris vision om en rökfri värld. Han berättar att bolaget sedan 2014 jobbat med visionen om en rökfri värld då man bytte ut sitt sortiment med cigaretter till rökfria alternativ och att det är detta som också är inspirationen till nya lanseringen.

Varför satsar bolaget i Sverige?

Den svenska marknaden är stor och det finns en stor efterfrågan på snus varför företaget med hjälp av produktutvecklarna på AG Snus nu tagit fram nya, spännande produkter och satsar i Sverige. Philip Morris har sedan ett par år tillbaka erbjudit rökfria produkter som IQOS och även Shiro har funnits sedan tidigare men nylansering av produkten är en följd av att man med nya recept velat öka kvaliteten på snuset. Nya smaker har utvecklats och snuset som nu lanseras består helt av växtfiber.

Shiro – unika produkter med stort urval

Richard Werneman berättar att man med de nya produkterna vänder sig till vuxna rökare som vill sluta röka och personer som söker andra alternativ än cigaretter och att man väljer att positionera sig i ett brett sortiment inom snus och nikotinpåsar.

Philip Morris vill nå en bred målgrupp med det nya snuset och det tänkt att passa den moderna konsumenten, alltså dig som vill ha ett diskret och bekvämt snus. Snuset består av ren växtfiber och är helt tobaksfritt. Nikotinpåsarna kommer dessutom i flera storlekar och styrkor på nikotinet. De finns i Strong, Medium och Low och i storlekarna Slim och Mini så det finns mycket att välja på.

Vad finns det för smaker att välja på?

Smaken har varit en viktig punkt och för att du ska göra rätt val vid lanseringen har snussorterna fått olika nummer. De vanligaste smakerna på tobaksfritt snus är mint och mentol och det är även här inom detta smaksegment Philip Morris har haft fokus. Förutom dessa smaker har man även tagit fram ett snus med en söt och uppfriskande smak av röda bär. Här kommer listan:

  • Fresh Mint (01)
  • Cooling Mint (02)
  • Tingling Mint (03)
  • Sour Red Berry (06)

Vad är så speciellt med just detta snus då?

Genom den gedigna erfarenhet inom tobaksbranschen som Philip Morris har så finns stor kunskap kring vad vi som konsumenter efterfrågar och vill ha. Uppgraderingen av Shiro har enligt Richard Wernermar fått väldigt bra feedback genom bland annat konsumentundersökningar som gjorts. Philip Morris levererar kvalitet och enligt sina kunders förväntningar. Bolaget satsar högt med sina nya produkter.