Trendiga snusdosor
Sedan sin lansering har Chainpop använt sociala medier för att marknadsföra sina produkter. Vi på redaktionen har lagt märke till att företaget har samarbetat med unga influencers och sponsrat studentföreningar, vilket avslöjar en tydlig strategi att nå ut till unga konsumenter. Genom att koppla sitt varumärke till unga, trendiga personer och evenemang, stärker Chainpop sin position som ett ungt modernt och trendigt snusmärke. Det är dock inte första gången vi ser denna typ av strategi på snusmarknaden. År 2022 etablerades Kelly white, ett varumärke som specifikt riktar sig till kvinnor. Med sina glittriga refilldosor och en aggressiv marknadsföring som kopplar snus till modeaccessoarer, satte Kelly white ribban högt för hur snus kan presenteras som en del av en glamorös livsstil. Kelly white har synts på flertalet festivaler, evenemang och i influencers flöden och nu tar Chainpop efter.
I en Novus undersökning på uppdrag av A Non Smkoing Generation, uppger hela 72% av de tillfrågade 14-18 åringarna att det är lätt att få tag på vitt snus som minderåring, och 35% ser ofta reklam för dessa produkter på deras sociala medier. Hela 67% procent av ungdomarna i Novusundersökningen upplever dessutom att dessa produkter verkar mindre farliga, vilket ofta blir den främsta anledningen till att testa nya nikotinprodukter.
Men är det verkligen ansvarsfullt att rikta en sådan marknadsföring av beroendeframkallande produkter mot unga vuxna, kvinnor och studenter, är frågan vi på redaktionen ställer oss?
För att ytterligare befästa sitt varumärke som en del av en livsstil, har Chainpop också lanserat en rad merchandise-produkter, inklusive tygpåsar, muggar, posters och t-shirts. Dessa produkter, i samma glittrande estetik som deras snusdosor, förstärker varumärkets koppling till en ungdomlig och trendig livsstil. Det är en strategi som ofta används inom andra branscher, men som kan ifrågasättas när den används för att marknadsföra nikotinprodukter.
“Undersökningar visar att det vita snuset upplevs som trendigt och mer hälsosamt än brunt snus. Man tror att det är mindre skadligt” säger Martina Zetterqvist på CAN om ämnet till SVTs nyheter.
Glamorösa dosor – Men till vilket pris?
Likt sin föregångare Kelly White är en av de mest uppmärksammade aspekterna av Chainpops marknadsföring deras glittriga och färgstarka snusdosor. Dessa designas för att sticka ut och locka ögat, särskilt på sociala medier och i sociala sammanhang. Genom att förpacka snuset som beställs i attraktiva och glittriga förpackningar kan gränserna mellan en farlig vana och en ofarlig accessoar suddas ut. Kelly White har under åren inte bara marknadsfört sina glittriga dosor som förpackningar, utan som delar av en kvinnlig accessoar och deras framgångar kan mycket väl ha banat väg för den våg av modeinriktad snus marknadsföring vi nu ser.
”Enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter som infördes 2022 får marknadsföringen inte riktas till unga under 25 år, men trots det exponeras minderåriga i allt högre utsträckning för sådan reklam i sociala medier. Det är tydligt att lagen varken skyddar unga från reklam för eller tillgång till dessa produkter” uttalar sig Helen stjerna, generalsekreterare för A Non Smkoing Generation i artikeln: Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös.
En ny riktning för Snusindustrin?
Medan traditionella snusmärken idag oftare håller sig till en mer återhållsam marknadsföring sedan de nya lagarna trädde i kraft för tobakfritt snus 1 januari 2023, väljer Chainpop och Kelly white att omdefiniera hur snus kan presenteras och säljas. Deras strategi, som blandar mode, livsstil och beroendeframkallande produkter, väcker frågor om vart snusindustrin är på väg. Vi på redaktionen ställer oss frågan: är det rätt att normalisera och till och med glamorisera snus för en yngre generation och koppla det till en lyxig och trendig livsstil för unga kvinnor?